WSKAZÓWKI NA WASZ PIĘKNY DZIEŃ

 

Hej hej kochani – tu Wasz fotograf!

Nie mogę się doczekać, aż spotkamy się w tym niezwykłym dniu, pełnym emocji, wzruszeń i szczęścia.
Jestem ogromnie wdzięczna, że mogę Wam towarzyszyć w tych wyjątkowych chwilach i zatrzymać je dla Was na zawsze.
Choć dołożę wszelkich starań, aby uchwycić każdy ważny moment, Wy również możecie sprawić,
że Wasze zdjęcia będą jeszcze piękniejsze i bardziej naturalne.

Jak to zrobić?

Poniżej przygotowałem dla Was kilka wskazówek, które pomogą nam stworzyć wspaniałą pamiątkę
i uczynią naszą współpracę jeszcze przyjemniejszą.

Do zobaczenia już wkrótce!

 

O co zadbać, aby Wasze zdjęcia były piękne, spójne i magiczne?

STYL WESELA

To zdecydowanie jest temat, o który warto zadbać, dlaczego?
Prawdą jest, że nawet jeżeli nie wybierzecie żadnego stylu, Wasze wesele zawsze będzie miało jakiś charakter.
Złożą się na niego Wasze stroje, wystrój sali weselnej czy menu. Aby jednak mieć pewność, że wszystkie elementy
będą ze sobą współgrać i stworzą spójną całość, a Wasze wybory będą trafione, warto na początku ustalić główny styl Waszego ślubu.
Nie musi być on idealnie sprecyzowany, bo czasami ograniczeniem bywają budżet czy styl miejsca wesela,
ale warto chociaż określić klimat, wokół którego chcecie się poruszać.
Bywa tak, że na weselu jest wszystko, drewniana ścianka na sali w stylu glamour, albo ścianka glamour na sali w stylu rustykalnym/boho.
Uwierzcie mi, to ze sobą nie współgra. Warto postawić sobie cel i jeden styl, aby wszystko idealnie do siebie pasowało.
Czyli wiadomą rzeczą jest, jeśli stawiacie na styl rustykalny, suknia w stylu „princeski” nie wkomponuje się w niego.
Albo jeśli w bukiecie ślubnym chcesz, aby dominowały kolory stonowane, nie będzie dobrze wyglądała niebieska hortensja. 
Zadbanie o wszystkie szczegóły sprawi, że Wasz dzień będzie pięknie odwzorowany na fotografiach,
które będą Waszymi wspomnieniami, ale będzie też wyjątkowe i oryginalne.

 
A TERAZ PO KOLEI…
 
Opiszę Wam teraz, jak wygląda moja praca, na co warto zwrócić uwagę,
abyście wiedzieli o co zadbać w dniu Waszego wesela.
 
PRZYGOTOWANIA

Zaczynamy od przygotowań. 
Zwykle zaczynam 3h przed ślubem zaczynając od Pana Młodego, później u Pani Młodej.
Są oczywiście sytuacje, które zmieniają kolej rzeczy, ale wszystko jest kwestią do ustalenia.
Często też dzielą Was spore odległości i odpowiednie zgranie w czasie jest zwyczajnie niemożliwe.
Z racji, że pracuję sama, nie mam czasami możliwości uczestniczyć w przygotowaniach u obojga. Są to jednak bardzo sporadyczne sytuacje
i zawsze jest jakieś rozwiązanie. Warto w takiej sytuacji rozważyć opcję przygotowań w lokalu ślubnym lub wspólnie w jednym domu.
Każda kwestia jest do indywidualnego ustalenia.

Pan młody oczywiście czeka na mój przyjazd nieubrany w żadną część stroju ślubnego.
Natomiast bywa, że nawet nie wiecie kiedy zrobię jakieś zdjęcie z zaskoczenia,
dlatego jakaś jasna koszulka i spodnie mile widziane. 😀
Pani młoda natomiast jeśli ma ładny szlafrok, to koniecznie niech ma go na sobie!
Czasami dziewczyny, które pomagają Ci się przygotowywać też je mają i wtedy można zrobić jakieś fajne, luźne zdjęcia,
ale to oczywiście nie jest konieczne. Jeśli nie masz szlafroka, wystarczy biała koszula i dół. 🙂

 


PRZYGOTUJCIE DETALE

Dzień wcześniej przygotujcie wszystkie drobiazgi, które chcielibyście, aby znalazły się na zdjęciach.
zaproszenia,
 obrączki,
biżuteria,
bukiet ślubny,
perfuma,
pierścionek 
zaręczynowy,
 spinki,
mucha/krawat,
zegarek,
okulary, itp.


Detale są ważne, ponieważ w dużej mierze to one tworzą klimat
Waszego ślubu i warto umieścić je w reportażu. Przygotujcie je dzień wcześniej,
w dniu wesela często brakuje na wiele rzeczy czasu i może się zdarzyć, że nie uda Wam się na spokojnie wszystkiego skompletować.
Oprócz detali przygotujcie również sukienkę i garnitur na ładnym wieszaku. W kwestii bukietów dobrze by było, żeby jeden był u Pana Młodego,
drugi u Pani młodej, aby móc fajnie go wkomponować w zdjęcia detali. Warto zadbać o te wszystkie drobnostki, pozornie to nic takiego,
jednak całościowo dodają one całemu reportażowi niesamowitego klimatu.
Na przygotowaniach po prostu bądźcie sobą, uśmiechajcie się, rozmawiajcie..
Zdaję sobie sprawę, że ten dzień przyniesie Wam stres i że moja obecność może być nieco krępująca.
Ale zapomnijcie na chwilę o tym, radość i prawdziwe emocje na zdjęciach są nieocenione,
a ja staram się robić zdjęcia tak, aby nikomu nie przeszkadzać.
Traktujcie mnie po prostu jak dobrą znajoma, która przyszła Wam potowarzyszyć w tym dniu.:)
Nie krępujcie się pytać, luźno rozmawiać, ja sama jestem mega gadułą, więc postaram się, abyście nie odczuwali spięcia spowodowanego moim przyjazdem. 😀


TO MOŻE SZAMPAN NA ROZLUŹNIENIE?

Jeśli tylko chcecie, przygotujcie szampana i kieliszki u Pani Młodej, u Pana Młodego może być to wyżej procentowany trunek, choć nie powiem,
czasami flaszeczka jest tylko ozdobą, a w kieliszkach znajduje się woda, bez kreseczki nad „o”. 😀
Takie nieformalne luźne zdjęcia ze świadkiem czy drużkami „przy kielichu” dają naprawdę super okazję
do rozładowania stresu, który czasami może przyjść w tym dniu, co jest bardzo zrozumiałe.

POMIESZCZENIE, W KTÓRYM BĘDĄ PRZYGOTOWANIA

Jeśli to możliwe, na miejsce przygotowań wybierzcie miejsca przestronne i jasne.
Podczas fotografowania w Waszych domach korzystam z naturalnego światła wpadającego przez okna.
Jeśli macie możliwość, wybierzcie pokój, który jest jasny również bez włączania jakiegokolwiek światła. Idealnie byłoby,
gdyby pokój był pomalowany na neutralny kolor np. biały, szary lub beżowy. Dobrze na zdjęciach wygląda również drewno.
Unikajcie pomieszczeń w intensywnych kolorach, np niebieskich, czerwonych, pomarańczowych lub zielonych odcieniach.
Jeśli nie macie możliwości wyboru odpowiedniego pomieszczenia, a dysponujecie ogrodem
– może warto pomyśleć nad zorganizowaniem przygotowań na zewnątrz?

UPRZĄTNIJCIE PRZESTRZEŃ

Pierwszą rzeczą, którą należy wykonać jeszcze przed przyjazdem fotografa, to uprzątnięcie przestrzeni,
w której będą odbywały się przygotowania. Pochowajcie przedmioty, których później nie chcielibyście zobaczyć na zdjęciach,
np. ubrania, butelki, reklamówki itp. Takie przypadkowe przedmioty potrafią nieco zakłócić klimat i popsuć ostateczny efekt fotografii.
Dodatkowo możecie rozłożyć w pokoju osobiste rzeczy, które lubicie. Mogą to być to na przykład
wspólne zdjęcia, pamiątki z podróży i wszystko inne, co Was opisuje i do czego macie sentyment.

POPROŚCIE KOGOŚ BLISKIEGO O POMOC W UBIERANIU SIĘ

Druhny, drużbowie, świadek, świadkowa, siostra, brat, mama, tata…
Poproście bliską Wam osobę lub osoby, aby towarzyszyły Wam podczas przygotowań.
Pomogą Wam one nie tylko w ubraniu się, ale dzięki nim nie będziecie się “aż tak” stresować. 🙂
Przekonajcie członków rodziny, aby nie uciekali na widok fotografa.
Osoba/osoby, która będzie przy Waszych przygotowaniach powinna być już elegancko ubrana i w pełni gotowa,
aby móc poświęcić Wam swój czas. A Wy? Dużo się uśmiechajcie i bądźcie sobą, a będzie pięknie!
Nie bójcie się żartować, rozmawiać, śmiać… takie naturalne emocje na zdjęciach wyglądają najpiękniej.

Po przygotowaniach jeśli mamy chwilkę czasu, robimy kilka zdjęć grupowych, rodzice, rodzeństwo, świadkowie, kogo mamy „pod ręką”.. 🙂

“FIRST LOOK”, CZYLI WASZE PIERWSZE SPOTKANIE

Pierwsze spojrzenie na siebie w strojach ślubnych ma oczywiście różną formę.
Bywają to wykupiny, lub po prostu tradycyjne wyjście młodej do drzwi.
Jednak zdecydowanie moim ulubionym jest „first look”, czyli moment, kiedy pani młoda podchodzi do odwróconego tyłem narzeczonego lub odwrotnie.
Bardzo często towarzyszą tej chwili szczególne emocje. Jeśli zależy Wam na wyjątkowym
uchwyceniu tego momentu, warto zaplanować go bez większej liczby osób, nawet sam na sam, w domu, czy nawet w ogrodzie.
Dajcie znać która opcja Waszego spotkania będzie u Was.


BŁOGOSŁAWIEŃSTWO

Błogosławieństwo Rodziców bardzo często z udziałem Dziadków i Chrzestnych.
Niezwykle wzruszający moment, który nie trwa długo i wymaga niezwykle umiejętnego
i delikatnego zachowania się. Często pojawiają się łzy wzruszenia i bardzo ważne, głębokie słowa.
Jest to chwila bardzo osobista i nie zawsze para młoda chce, aby była fotografowana.
Jeśli jednak ten moment chcecie mieć na swoich fotografiach, to zanim rozpocznie się błogosławieństwo, zawsze proszę osoby, które będą go udzielać,
aby podchodziły do Was pojedynczo, żebym mogła uchwycić każdego na zdjęciu.

CEREMONIA ŚLUBNA (kościół/USC)


Zazwyczaj wyjeżdżam chwilę przed Wami, aby “zająć pozycję” i być w pełni przygotowana na Wasz przyjazd.
Jeśli przewidujecie jakieś wydarzenia związane z tradycjami w Waszym regionie i chcecie je również uwiecznić- poinformujcie mnie!
To bardzo ważne, abym o tym wiedziała.

 
Już za chwilę powiecie sobie TAK!

Chwila pełna emocji… nie martwcie się, przed wejściem dam Wam kilka wskazówek „na świeżo”.
Ceremonia zaślubin zwykle nie trwa długo, dlatego cieszcie się tą chwilą. Jeśli jest to ślub kościele, to do ołtarza idźcie powoli
i najlepiej patrzcie się na siebie lub gości. Zadbajcie jednocześnie o to, aby Wasi świadkowi nie siedzieli bezpośrednio za Wami.
Rozstawcie krzesła świadków po bokach, wtedy nikt nikogo nie będzie zasłaniał.

Podczas ceremonii nie krępujcie się okazywać sobie czułości. Uśmiech, chwycenie się za ręce…
Skupcie się na sobie, nie szukajcie mnie wzrokiem.  W przypadku przysięgi i zakładania obrączek zwróćcie się do siebie,
słowa przysięgi wypowiadajcie patrząc się na siebie, a obrączki zakładajcie powoli.
Po przysiędze nie krępujcie się pocałować! Wszyscy na to czekają!

Zawsze zaznaczam moim klientom aby w miarę swoich możliwości, np. podczas roznoszenia zaproszeń,
zaznaczali kwestię o obecności profesjonalnego fotografa na ich uroczystości. Dlaczego o tym mówię?
Zdarza się niestety tak, że niektórzy z gości również chcą uwiecznić te wszystkie ważne momenty.
Nie byłoby nic w tym złego, gdyby nie fakt, iż niekiedy stwarza to ogromny problem fotografowi. Np. w momencie zaślubin,
momencie nie do powtórzenia – jeden z gości podchodzi za blisko Pary, staje w miejscu, w którym fotograf nie ma możliwości
wykonania zdjęcia w odpowiedni, estetyczny sposób. „To się wytnie”- czasem słyszę. „Pani wyretuszuje”.
No niestety ale nie wszystko da się naprawić. Dotyczy to tak naprawdę każdego ważnego momentu w dniu ślubu i wesela.
Rozumiem, że rodzina chce mieć pamiątkę na swoim smartfonie, przy czym czasem zapominając, że ja- fotograf,
jestem w pracy i muszę należycie się wywiązać. Rozumiem także, że Pary nie zawsze mają wpływ na to co się dzieje,
są i tak wystarczająco zestresowani. W przypadku, gdy w kadrze, tak ważnym jak zakładanie obrączek,
czy uroczyste wejście/wyjście mam stojącego z telefonem jednego z gości, ja nie odpowiadam.
Wolę od razu zaznaczyć te sprawy, by uniknąć ewentualnych późniejszych sporów.

WYJŚCIE Z KOŚCIOŁA/USC

Jeśli Wasi goście będą sypali kwiaty poczekajcie aż wszyscy goście wyjdą na zewnątrz.
Najlepiej, jeśli przejdziecie środkiem kościoła wzdłuż ławek i gości, a następnie poczekacie we
wnętrz gdzieś z boku (w przedsionku) aż wszyscy wyjdą na zewnątrz.
Aby uniknąć krzywej miny i skulonej głowy podczas rzucania kwiatów,
stańcie w progu drzwi i pocałujcie się. Całujcie się, dopóki nie poczujecie, że goście przestali rzucać:)
No dobra, zamiast całowania możecie po prostu na siebie patrzeć, bukiet, ręce do góry, dużo się uśmiechać.
Piękne zdjęcie gwarantowane!

CO ZAMIAST CONFETTI?

Zdarzają się sytuacje, kiedy urząd bądź ksiądz nie zezwalają na rzucenia kwiatami/ryżem pod budynkiem.
ALE! Można śmiało pomyśleć o fajnej alternatywie, równie efektownej, jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce.

ZAMIAST SYPANIA KWIATÓW:

wstążki na patykach
Pomysł efektowny i prosty w wykonaniu. Goście otrzymują przygotowane „różdżki” i na Wasze wyjście z kościoła/USC
trzymają je przed sobą i delikatnie machają, wygląda to obłędnie!

bańki mydlane
Możecie również przygotować dla gości zestawy do puszczania baniek mydlanych.
Warto wyznaczyć kilka/kilkanaście osób do tego zadania, a Wasi świadkowie niech rozdadzą je wybranym gościom przed ceremonią.

race dymne
Spokojnie, race dymne nie brudzą ubrań.
Wasi świadkowie mogą je rozstawiać po obu stronach drzwi na zewnątrz i przed Waszym wyjściem je odpalić.

szpaler z kwiatów
Jeśli nie kwiaty sypane, to może szpaler?
Przygotujcie gałązki kwiatów, np. róże, słoneczniki, lub inne, które dominują jako motyw przewodni Waszego wesela.
Wyznaczcie parzystą liczbę osób, która po ceremonii ustawi się przed wyjściem i stworzy z nich dla Was piękne wyjście!


OBIAD

Obiad wszyscy goście jedzą na spokojnie, wtedy nikogo nie fotografuję. Jest to czas rozmów, wymiany zdań i pochwał jak pięknie wyglądacie. 🙂
Jeśli ktoś poprosi mnie o zrobienie zdjęcia – nie ma problemu! Po to jestem 🙂 Jednak nie podchodzę „nachalnie” do stolików, kiedy goście siedzą, jedzą, rozmawiają.
Jest mnóstwo innych okazji do zrobienia zdjęć, niż przegryzanie schabowego. 😀 Wyjątkiem jest toast, czy zabawa przy stolikach przy oprawie muzycznej.
W między czasie szukam jeszcze ciekawych detali na sali do uchwycenia.

Jak już może sami zauważyliście, wszystkie te rzeczy „sklejają” w jedną całość cały materiał.
Oglądając później reportaż, mamy większe wrażenie jedności i spójności. Przenosimy się wspomnieniami do tamtego dnia.
Drugą kwestią fotografowania detali jest fakt, że często Wy jak i goście możecie na spokojnie zauważyć na fotografiach rzeczy,
na które nie zwróciliście uwagi tego dnia, co oczywiście jest zrozumiałe.


O TYM WARTO WIEDZIEĆ-OŚWIETELNIE NA SALI WESELNEJ

Chciałabym poruszyć temat, który często umyka w ferworze ślubnych przygotowań, a ma ogromne znaczenie dla jakości Waszych zdjęć
– chodzi o oświetlenie sali.
Na weselach coraz częściej pojawiają się dodatkowe efekty świetlne: kolorowe lasery, dynamiczne lampy LED, wzorki świetlne czy dymy. Choć tworzą one niesamowity klimat do zabawy i wyglądają efektownie “na żywo”,
z perspektywy fotografii mogą znacząco wpłynąć na wygląd zdjęć.
Intensywne kolory, takie jak mocny róż, fiolet, zielony czy niebieski, potrafią zmieniać naturalne odcienie skóry,
co sprawia, że twarze na zdjęciach wyglądają nienaturalnie – mogą być na przykład fioletowe lub zielonkawe.
To samo dotyczy bieli sukni ślubnej czy eleganckich strojów gości.

Oczywiście, jeśli kochacie szaloną, dyskotekową atmosferę i zależy Wam właśnie na takim efekcie – świetnie!
Będę towarzyszyć Wam z aparatem, szukając najlepszych kadrów.

Jeżeli jednak marzycie o ponadczasowych, naturalnych zdjęciach, warto rozważyć delikatniejsze, neutralne oświetlenie przynajmniej podczas kluczowych momentów (pierwszy taniec, podziękowania dla rodziców, krojenie tortu).

Dobrym pomysłem jest wcześniejsza rozmowa z zespołem lub DJ-em, aby w najważniejszych chwilach unikać zbyt intensywnych kolorowych efektów i postawić na ciepłe, stonowane światło.

Pamiętajcie – odpowiednie światło pomoże zatrzymać Wasze emocje i piękno tego dnia w najczystszej postaci.


PIERWSZY TANIEC

Moment równie ważny, jak wszystkie inne. 🙂 Podczas tańca spoglądajcie na siebie i dużo się uśmiechajcie!
Obroty, podnoszenia, tuby z kwiatami!

WESELE HEJ!

Podczas wesela staram się być maksymalnie niezauważalna, aby nie przeszkadzać Wam i gościom podczas zabawy.
Goście już nie zwracają tak dużej uwagi na Panią fotograf, więc śmiało mogą sobie pozwolić na wygłupy. 😀
Jeśli pogoda nam pozwoli, to chętnie zabieram Młodych na króciutką sesję przed lokalem. Zawsze zachęcam do takich zdjęć również najbliższe drużyny Państwa Młodych.
Drink do ręki, muzyka i lecimy! 🙂 

ZDJĘCIA GRUPOWE

Jeśli chcecie zdjęcia grupowe z gośćmi, najlepiej je wykonać po drugim secie muzyki, oczywiście wszystko zależne jest od Waszego planu wesela.
Jeśli otoczenie wokół sali jest ładne – preferuję zdjęcia na zewnątrz, o ile pogoda pozwoli.
Zdarza mi się mieć ze sobą różne rekwizyty do uatrakcyjnienia zdjęć np race dymne, czy zimne ognie. 
Jeśli tylko macie ochotę na takie nieoczywiste zdjęcia z tymi „rekwizytami” – dajcie znać!



TORT WESELNY / ZIMNE OGNIE / PODZIĘKOWANIA DLA RODZICÓW / INNE ATRAKCJE

Podczas przyjęcia często dzieje się dużo.
Jeśli planujecie dla siebie jakieś niespodzianki, czy dla swoich bliskich, koniecznie mnie o tym poinformujcie! Dochowam tajemnicy. 🙂
Jako fotograf muszę być przygotowana na każdy ważny moment, abyście później mogli wspomnieniami wrócić do tych chwil.

Jeśli sami planujecie ujęcia nocą z zimnymi ogniami, dajcie znać mi wcześniej.
Najlepiej sprawdzają się takie o długości 70cm. 
Do zdjęć z nimi preferuję zebrać grupkę 20-30 osobową, przy większej ilości robi się zamieszanie
i czasami zdzieram gardło na tłumaczeniu co i jak ma się odbyć, a wiecie jak to bywa z gośćmi późną porą na weselu. 😀
Nie zapomnijcie o tym, aby dostosować liczbę ogni  i zapalniczek do liczby gości tak, aby odpalić je w tym samym momencie.


OCZEPINY

I tu już pomalutku zbliża się koniec mojej pracy na przyjęciu weselnym.
Rzucanie welonem/bukietem/muchą/krawatem to bardzo ekscytujący moment.
Uwieczniam go oczywiście na zdjęciach jak i inne zabawy oczepinowe.
Po nich pakuję sprzęt do torby, dziękuję mojej parze za spędzony dzień i wracam do domu. 🙂

PLENER ŚLUBNY

Jeśli wybraliście dodatkową opcję pleneru ślubnego – super decyzja!
Sesję plenerową najczęściej wykonujemy w tygodniu po weselu lub w dogodnym dla nas terminie
– wszystko zależy od pogody i naszych kalendarzy.
Co do miejsca – jeśli macie jakieś wymarzone miejsce na sesję, jestem otwarta na Wasze propozycje!
Jeśli nie – chętnie podpowiem kilka pięknych lokalizacji, które świetnie sprawdzają się na zdjęciach.

Na sesję plenerową warto przygotować:
– bukiet ślubny lub inny drobny dodatek, jak np. wianek,
– dobrą energię i dużo uśmiechu!
Jeśli Pani Młoda ma ochotę, może również umówić się na dodatkowy makijaż czy fryzurę, aby poczuć się jeszcze bardziej wyjątkowo.

Przygotowałam także dla Was listę miejsc, które mogę zaproponować – podlinkuję ją poniżej.
Szczegóły dotyczące pleneru ustalimy już indywidualnie.

LISTA MIEJSC NA PLENER

Jeśli macie jakieś pytania, lub informacje, piszcie śmiało.:)
Dajcie koniecznie znać o jakichś szczególnych momentach podczas Waszego pięknego dnia.

Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania.
Dowiedz się więcej przechodząc na stronę polityki prywatności.